Sohbet & GeyikÖlümünün 26. Yıldönümünde Saygıyla Anıyoruz

Forum kuralları dahilinde serbest sohbet alanı

Moderatör: Moderatörler

Cevapla
Kullanıcı avatarı
Emin Babaoglu
Moderatör
Mesajlar: 701
Kayıt: 16 Mar 2016, 13:33
Ad: Rustoocas
Konum: İstanbul
Has thanked: 195 time
Been thanked: 295 time
Yaş: 35
İletişim:

Ölümünün 26. Yıldönümünde Saygıyla Anıyoruz

Mesaj gönderen Emin Babaoglu »

Saygıdeğer arkadaşlar, bugün Brezilyalı efsane F1 pilotu Ayrton Senna nın ölüm yıldönümü olması sebebiyle bu özel günde böyle bir yazıya forumumuzda yer vermek istedim.

İlk soyadı "Senna" annesinin soyadıdır, birçok kaynakta babasının soyadı "Da Silva"ya da ikinci soyadı olarak yer verilmektedir.
Resim

Ülke: Brezilya
Takım: Toleman, Lotus, McLaren, Williams
Formula 1 Dünya Şampiyonası kariyeri
Katıldığı Yarış: 162 (161 start)
Şampiyonlukları: 3 (1988, 1990, 1991)
Yarış Birincilikleri: 41
İlkler ve sonlar
İlk yarış: 1984 Brezilya GP
İlk birincilik: 1984 Portekiz GP
Son birincilik: 1993 Avustralya GP
Son yarış: 1994 San Marino GP

Ayrton Senna da Silva (21 Mart 1960, Sao Paulo - 1 Mayıs 1994, Bologna), Brezilyalı otomobil yarış pilotu. Formula 1 Dünya Birinciliğini 3 kez kazanmıştır. 1994 San Marino Grand Prix'sinde lider durumda iken 7. turda Tamburello virajında geçirdiği kazada hayatını kaybetmiştir. Birçok otorite tarafından gelmiş geçmiş en iyi F1 pilotu olarak kabul edilir.

Resim
Tamburello virajının işaretlendiği, 1994'e kadar kullanılan pist


GENÇLİK YILLARI

Resim
21 Mart 1960 Sao Paulo/Brezilya'da doğdu

Varlıklı bir toprak sahibinin oğlu olarak Brezilya'nın Sao Paulo kentinde doğan Senna, babasının desteğiyle daha dört yaşındayken kart aracı sürmeye başlamış, ilk kart yarışına da 13 yaşındayken katılmıştır. Yarışlara olan isteğinin en büyük nedeni o yıllarda ünlenen ve Brezilya'ya ilk Formula Bir Dünya Birinciliğini 1972'de kazandıran başka bir Sao Paulo'lu, Emerson Fittipaldi'dir. Babasının Senna'nın yarışına en büyük katkısı, 10 yıl kadar önce Emerson Fittipaldi'ye kart birincilikleri kazandırmış olan motor bakımcısı İspanyol asıllı Tche'yi oğlunun kart motorları için tutmasıdır.

Resim
Yarış tutkunu bir babanın desteğiyle ilk go-kart aracını 4 yaşında aldı

Ayrton Senna, ilk kart yarışına Sao Paulo Interlagos'da 1 Temmuz 1973'de girmiş ve kazanmıştır. Bu başarıdan sonra tüm okul çıkışlarında Tche'nin işyerine koşan Senna, burada ileride döneminin en teknik sürücüsü olmasını sağlayacak temel bilgileri edinmiştir. İlk katıldığı yarışı kazanmasından yalnızca iki hafta sonra Sao Paulo kış yarışlarında yıldızlar sınıfında birinci olan Senna, yaz döneminde de "Yıldızlar Birinciliği"ni tümüyle kazanmıştır.

Senna, daha bu yaşlarda, ne kadar yetenekli olursa olsun yarışlarda başarının arabanın niteliği ile sınırlı olduğunu ve nitelikli arabayı elde etmenin de kendini doğru yerde, doğru zamanda, doğru kişilerin desteği ile ve doğru bir biçimde sunmaktan geçerek kalabalık içerisinden sıyrılmak olduğunu anlamıştır.

Bir sonraki yıl Brezilya kart birinciliğini, sonra da 1976'da Sao Paulo Büyükler Birinciliğini ve yeni 100cc'lik kartıyla büyük üç saatlik yarışı kazanan Senna, bu dönemde sonradan ünlü olacak sarı kaskıyla ilk kez yarışmıştır. 17 yaşındayken Güney Amerika Kart Birinciliğini kazanan Senna, daha sonra Dünya Birinciliğinde de birkaç kez ikincilik kazanmıştır.

Güney Amerika Kart Birinciliğinden sonra, 1978'de Güney Amerika dışına ilk gezisini Le Mans'daki Dünya Kart Birinciliğine katılmak için yapmış, bu arada babası ona Avrupa'nın en iyi kart yapımcıları 'Parilla Kardeşler'den bir deneme sürüşü ayarlamıştır. Senna alışık olmadığı Parma-Pancrazio yarış yolunda Parilla takımının baş sürücüsü ve kendisi de Le Mans yarışına hazırlanan 1973 Dünya Kart Birincisi Terry Fullerton ve öteki yarışçıları geçerek birinci olunca, Parilla takımının ikinci yarışçısı olarak kendisiyle sözleşme yapılmıştır. Le Mans'da sıralama yarışında Senna üçüncü olarak coşku oluşturduysa da, asıl yarışı ancak altıncı bitirebilmiştir. Üç hafta sonra yine Parilla takımıyla yarıştığı Japonya'da Sugo'da dördüncü olmuştur.

Resim
Brezilya Otomobil Federasyonu'nun, Ayrton Senna'nın 1978 Dünya Karting Şampiyonası'na katılması için çıkardığı lisans

Avrupa'da San Marino Kart Büyük Ödül'ünü kazanmadan önce 1978'de Güney Amerika kart birinciliğinde ve sonrasında da Portekiz'deki Dünya Birinciliğinde ikincilikleri vardır. 1980 ile 1981'de Brezilya birinciliklerini kazansa da, dünya birinciliğini hiç kazanamamıştır. 1980'de yine Dünya Birinciliğinde ikinci olmuş, sonraki yıllarda motor aksaklıkları nedeniyle dördüncü ve ondördüncüluk ile yetinmek zorunda kalmıştır.

Resim

19 yaşında çocukluk arkadaşı Liliane Vasconcellos Souza ile evlenen Senna, babasının isteği ile başladığı ve bitirdikten sonra aile kuruluşunu yönetmesi yönünde bir adım olan işletme eğitimini yarıda bırakarak "araba yarışçısı" olmaya ve Birleşik Krallık'ın yolunu tutmaya karar vermiştir. Kasım 1980'de Birleşik Krallık'a gelen Ayrton artık ne yapmak isteğinden emindir. Hemen kendisine bir sponsor arayışına girişir. Bir arkadaşının yardımıyla, Van Diemen Formula Ford 1600 arabasındaki deneme sürüşü kötü gittiyse de, yeteneğini anlayan Van Diemen yöneticisi onu takıma almıştır. Artık Formula 3000'dedir. F1 öncesi son durak olan Formula 3000'de ki başarıları ve birinciliği Frank Williams ın dikkatini çeker. Artık 23 yaşında olan Ayrton, Williams takımı için deneme sürücülüğü önerisini benimseyerek F1 kapılarını aralar. 1984 dönemi içinde bir efsaneye giden ilk yola girer ve Toleman takımıyla F1'e adım atar.

Ayrton Formula 3000 boyunca babasının soyadı olan Da Silva yı kullanmıştı. Brezilya'daki yasalarda doğan her çocuğa hem annenin hem de babanın soyadı verilir (Afrikalı köle erkeklerin Portekizli kadınlarla evlenmeleri sonucu doğan çocukları Portekiz ırkına sokabilmek için kullanılmıştı). Ayrton, bu arada "da Silva" olan çok yaygın soyadının yerine annesinin kızlık soyadı olan "Senna" soyadını kullanmaya başlamıştır.


FORMULA 1 YILLARI

Resim
1984 Toleman

Oldukça zayıf olan bu takımla henüz ikinci yarışında puanla tanıştı ve sezon boyunca takımın kazandığı 16 puanın 13'üne imza attı.

Kariyerinin 6. yarışında Monaco'da dönemin efsane ismi Prost'u geçerek liderliğe yükseldi ama yarış nedense durdurularak galip Prost ilan edildi ve Ayrton Senna Formula 1'de dönen politik oyunlarla Monaco'da tanıştı.

Yarıştan sonra bir Toleman mühendisi yaptığı açıklamada Senna'nın süspansiyonu yarış içerisinde bir hasar aldığını ve eğer yarış kırmızı bayraklarla durdurulmasaydı Senna'nın birkaç tur sonra yarıştan çekilmek zorunda kalacağını belirtti.

Ayrton Senna o yıl Britanya ve Portekiz Grand Prix'lerinde de podyuma çıkmayı başardı.

Resim
1985 Lotus

1985 yılında Lotus takımına geçen Ayrton Senna, kariyerinin ilk pole pozisyonunu ve galibiyetini ıslak şartlarda gerçekleştirilen Portekiz Grand Prix'sinde aldı.

Portekiz Grand Prix'sinde sonra 7 yarış şanssızlıklarla boğuşan Senna, Avusturya Grand Prix'si ile podyuma geri döndü ve 5 yarışlık güzel bir seri yakaldı. 2 kere ikinci, 2 kere üçüncü olduğu bu seri içerisinde Belçika'da yağmur altında kariyerinin ikinci galibiyetine ulaştı.

Ayrton Senna sene sonunda 7 pole, 2 zafer ve 6 podyumla şampiyonayı 38 puanla dördüncü sırada tamamladı. Lotus takımı ise kendinden teknoloji ve finansal açıdan daha güçlü olan McLaren, Williams ve Ferrari takımlarının gerisinde 4. oldu ancak tüm bu zorluklara rağmen şampiyon McLaren'in 19 puan arkasında yer almayı başardı.

Resim
1986 Lotus

1986 sezonunda 10 yarışta damalı bayrağı görmeyi başardı ve bunların 8'inde podyumdaydı. Sezon içerisinde 8 kez pole pozisyonu kazanmayı başaran Ayrton Senna, İspanya ve Amerika'da damalı bayrağı ilk sırada gördü.

Amerika'da yarışı kazandıktan sonra bir pist görevlisinden Brezilya bayrağı alan Senna, galibiyet turunu bu bayrağı dalgalandırarak tamamladı. Ayrton Senna o yarıştan sonra kazandığı yarışlarda Brezilya bayrağını dalgalandırmayı devam ettirdi.

Lotus takımı o yıl 58 puan toplarken Ayrton Senna'nın buna katkısı tam 55 puandı.

Resim
1987 Lotus

1987 sezonu Ayrton Senna'nın Lotus takımında son yılıydı. Ayrton Senna bu yıl sadece 1 kez pole pozisyonu kazanmasına rağmen 8 kez podyuma çıkmayı başardı ve bu podyumların ikisini galibiyetle süsledi.

Honda motor desteğinin olması nedeniyle Senna'nın o yıl Honda ve Japonya ile olan ilişkisinin ilk büyük temelleri atıldı.


McLaren Dönemi

Senna, yarış yolunda acımasızlığı, kararlılığı, ölçülülüğü ve disiplini ile konusunda uzmanlaşmış, daha önce hiç kimsenin başaramadıklarını (65 Formula 1 yarışına birinci sırada başlamak gibi) başarmıştır. Yağmur altında yapılan yarışlarda rakiplerinden daha iyi yarışmıştır. Senna Monako'daki yarışı kimsenin başaramadığı bir biçimde 6 kez kazanmıştır.

Resim
1988 McLaren - Şampiyonluk zamanı

1988 yılına kadar Lotus takımında elde ettiği başarılardan sonra Ayrton Senna'nın şampiyonluk için mücadele edebilecek, finansal açıdan daha güçlü bir takıma geçmesi gerekiyordu. Bu noktada Ayrton Senna'nın yolu McLaren-Honda ile kesişti.

Dönemin en güçlü takımı olan McLaren-Honda'da Profesör Alain Prost'la takım arkadaşı olan Ayrton Senna'nın kariyeri o noktadan sonra büyük bir ivmeyle arttı.

Takım arkadaşı Prost ile girdiği kıran kırana dolu 3 senelik mücadele F1'in en heyecanlı seneleri arasına adını altın harflerle yazdırdı. Aradan seneler geçmesine rağmen Formula 1 o popülaritesini bir daha yakalayamadı.

Takımın şampiyonluğu kovalayan iki pilotu o yıl Gordon Murray ve Steve Nichols'un tasarladığı, Honda güç üniteli canavar MP4/4 ile tüm sezonu domine etti. McLaren-Honda o yıl gerçekleştirilen 16 yarışın 15'inde pole pozisyonunu ve yarışı kazandı. Senna'nın 8 galibiyetine karşı Prost 7 galibiyet elde etmişti. Şampiyonluk savaşının ne denli büyük ve zorlu geçtiğini buradan görebilirsiniz.

Resim
1988 Kanada Grand Prix'inde Ayrton Senna

McLaren-Honda gibi güçlü bir makinada Ayrton Senna'nın pole pozisyonu sayısı da oldukça arttı. Takımın kazandığı 15 pole pozisyonuna Senna 13 sayılık bir katkıda bulunmuştu.

McLaren-Honda'nın o yıl kazanamadığı tek yarış ise İtalya Grand Prix'siydi. Alain Prost yarışı ikinci sırada götürürken 34. turda yaşadığı motor sorunu nedeniyle yarış dışı kalmıştı. Ayrton Senna ise son 3 tura girilirken tur bindirdiği Jean-Louis Schlesser ile temas yaşadı ve yarış dışı kaldı. İki McLaren'in yarış dışı kaldığı bu yarışta Ferrari'ler Enzo Ferrari'nin ölümünden sonra duygu yüklü bir duble zafer elde etti.

Ayrton Senna sene sonunda 90 puanla takım arkadaşı Alain Prost'un 3 puan önünde ilk Formula 1 şampiyonluğuna ulaştı.

Resim
1989 McLaren

Ayrton Senna ve Alain Prost mücadelesinin en sert şekilde geçtiği sezonlardan biriydi 1989. Özellikle sezonun sondan bir önceki yarışında yaşanan olaylar günümüzde bile konuşulan konular arasında.

McLaren-Honda'nın en güçlü olduğu dönemde şampiyonluğu genç takım arkadaşına kaptıran ve sert bir kayaya çarptığını anlayan Alain Prost ve şampiyonluğunu korumaya çalışan Ayrton Senna arasında artık soğuk bir savaş vardı.

Her iki pilot birbirleriyle iletişimi tam anlamıyla kesmiş ve sene sonunda şampiyonluk tacını takmayı hedefliyordu.

Sezonun sondan bir önceki yarışı olan Japonya Grand Prix'sine kadar Ayrton Senna 6 galibiyet, Alain Prost ise 4 galibiyet elde etmişti ancak Prost'un 16 puanlık büyük bir avantajı vardı. Matematiksel olarak Senna'nın şampiyonluk şansı vardı ancak Brezilyalı pilotun Japonya'dan puan alamaması şampiyonluğu Prost'a getirecekti. Aynı şekilde Prost'un yarışı tamamlamasında da Fransız pilot üçüncü kez dünya şampiyonluğuna ulaşacaktı.

Yarışın 47. turunda son şikana girilirken Ayrton Senna aracını içeriye daldırdı ve Alain Prost'un hamlesiyle birlikte iki pilot temas yaşayarak kaçış alanına sürüklendi.

Alain Prost bu temastan sonra aracından indi ancak Ayrton Senna görevlilerin yardımıyla kaçış yolunu kullanarak piste döndü. Brezilyalı pilot kırık ön kanadıyla pite geldi ve yeni ön kanada geçti. Yarışın son turlarında Alessandro Nannini'yi kovalayan Senna, İtalyan sürücüyü geçerek yarışı kazandı.

Ancak Senna'nın yarışa devam ettiğini gören Prost, dönemin FIA başkanı Fransız Jean-Marie Balestre'nin yanına koşarak Brezilyalı pilot hakkında şikayette bulundu. FIA yarış sonucunda Prost'u haklı buldu ve Senna'yı şikanı kullandığı için cezalandırdı.

Bu cezayla birlikte Alessandro Nannini kariyerinin ilk Formula 1 galibiyetine ulaştı. McLaren-Honda'dan Alain Prost ise üçüncü şampiyonluğunu elde etti.

Resim
1990 McLaren

Alain Prost 1989 şampiyonluğundan sonra Ayrton Senna ile çalışmanın artık çekilmez olduğunu dile getirerek Ferrari'nin yolunu tuttu. Şampiyonluk savaşı 1989 yılında olduğu gibi bir kez daha Japonya'da çözüldü ancak bu sefer avantajlı gelen kişi Ayrton Senna'ydı.

Sezonun sondan bir önceki yarışı olan Japonya Grand Prix'sine kadar 6 galibiyet ile gelen Senna, Prost'un 5 galibiyetine karşı bu sefer şampiyonada lider konumdaydı.

Japonya'da pole pozisyonunun sahibi olan Ayrton Senna, yarıştan önce pole pozisyonunun başlangıç konumunun değiştirilmesi gerektiğini çünkü en hızlı pilotun pistin temiz tarafında olması gerektiğini belirtiyordu. Ancak FIA başkanı Balestre bu isteği kabul etmedi ve Ayrton Senna kirli taraftan, Alain Prost ise temiz taraftan start aldı.

Temiz taraftan iyi bir start alan Alain Prost, Suzuka'da ilk viraja gelirken Ayrton Senna'nın biraz önündeydi ancak Ayrton Senna iç tarafta yerini almıştı ve iki pilot ilk virajda birbirlerine çarparak pist dışına uçtu.

Şampiyona iki yılda da bir kazayla sonlanmıştı. Ayrton Senna son iki yarışa girilirken kariyerinin ikinci şampiyonluğuna ulaşmıştı.

Resim
1991 McLaren

Sezona harika bir şekilde başlayan Ayrton Senna, ilk dört yarışın dördünü kazanarak ilk yarışlardan büyük bir avantaj yakaladı. Sezonun ilerleyen yarışlarında da 3 galibiyet daha elde eden Senna, 8 pole pozisyonu ve 12 podyumla sezon sonunda bir kez daha şampiyonluğa ulaştı.

1988-1990-1991 yıllarında elde ettiği üç şampiyonlukla Senna, o döneme kadar bunu başarabilen en genç pilot ünvanının sahibi oldu.

Resim
1992 McLaren

1992 yılıyla birlikte Senna-McLaren ikilisinin performansı, teknolojiye yenik düştü. Williams takımının Formula 1'e kazandırdığı aktif süspansiyon sistemine cevap vermekte zorlanan Senna-McLaren ikilisi, 1992 sezonunda 1 pole pozisyonu ve 3 galibiyet ile şampiyonayı dördüncü sırada tamamladı.

Ancak Ayrton Senna'nın teknolojiyi devirdiği bazı muhteşem performansları da var. Yarışmayı en çok sevdiği Monaco pistinde, Williams pilotu Nigel Mansell'e karşı son 8 turda inanılmaz bir savunma yapması Senna'ya o sezonki ilk galibiyetini getirdi.

Resim
1993 McLaren

Senna ve McLaren ikilisinin bir kez daha teknoloji ile savaştığı bir sezondu 1993. Ancak bu sefer rakip Formula 1'e bir yıl ara veren eski dost/düşman Alain Prost'du. Aktif süspansiyona sahip Alain Prost, sene sonunda dördüncü şampiyonluğuna ulaşırken, şampiyonayı ikinci sırada tamamlayan Ayrton Senna 1992'ye benzer bir şekilde bazı yarışlarda resital sunuyordu.

5 kez zafere ulaşan Ayrton Senna, Donington Park'da yağmur altında elde ettiği insan üstü bir zaferle uzun yıllar unutulmayacak bir performansı tarihe altın harflerle yazdırmıştı.

Yağmurlu yarışa dördüncü sıradan başlayan Senna, ilk viraja gelirken beşinci sıraya geriledi. Ancak Brezilyalı pilot ilk turun sonunda önündeki tüm rakipleri geçerek liderliğe yükselmiş ve yarışı ikinci Damon Hill'in 1 dakika 23 saniye önünde kazanmayı başarmıştı. Ayrton Senna'nın Donington Park'da attığı ilk tur, Formula 1 tarihinin en iyi turu olarak gösterilmektedir.

Ancak Ayrton Senna 3 şampiyonluğunun yanına yenilerini eklemek istiyordu ve bunu artık McLaren'de alamayacağını biliyordu. Brezilyalı pilot bu yüzden sene sonunda McLaren'den ayrılıp dönemin en güçlü takımı Williams'a geçmeye karar verdi.

Resim
1993 Avustralya GP - Şampiyonlar son kez podyumda

1993 sezonunun şampiyonu Alain Prost ve Avustralya GP'sinin galibi Ayrton Senna. 1988 yılından sonra girdikleri büyük mücadelenin son podyumu. İki efsane pilot Avustralya'dan sonra bir daha aynı podyumda yer alamadı.


WILLIAMS'A GEÇİŞİ ve ÖLÜMÜ

Resim
1994 Williams

Williams takımı 1993 sezonunda araçlarına elektronik bir yenilik eklemişlerdi. Aracın süspansiyonu virajlarda daha iyi denge sağlamak ve savrulmayı önlemek için elektronik bir destek alıyordu. Sürücüye sadece gaza basıp finish çizgisini geçmek kalmıştı. 1993 sezonunda Williams için başarılı geçmiş ve o sezonu takımlar şampiyonu ve Williams Pilotu Alain Prost ise pilotlar kategorisinde şampiyon oldu. Prost, Senna'nın pilotluk yaşamını konu alan Senna adlı belgeselde, şampiyon olmasına 2 ay kala Williams takımının kendisiyle konuştuğunu ve gelecek sezon için Senna'nın Williams takımında çalışacağı üzerine bir toplantı yaptığını açıklar. Prost'un 3 yıllık sözleşmesinde kendince belirlenen tek bir madde vardır o da Mclaren takımından eski takım arkadaşı olan Senna ile aynı takımda olmak istemediğidir. Prost bu röportajında "Senna'nın takıma dahil olması halinde 3 yıllık kontratımı ödersiniz ben de emekli olurum" cümlesi için 2 ay beklediğini, şampiyon olmadığı takdirde böyle bir karar almayacağını açıklar. Nitekim Prost, bu şampiyonlukla beraber dördüncü şampiyonluğunu alır ve aynı yıl Formula 1’e veda ederken yerini Ayrton Senna'ya bırakır. Ayrton Senna için Williams takımı; yeni, güzel günlerin ya da bir sonun başlangıcıydı.

1994 sezonu başlangıcında FIA zengin takımlarla diğer takımların arasındaki haksızlığı önlemek için “hiçbir araçta sürüşü etkileyecek elektronik aksamın bulunamayacağı” yönünde karar aldı. Bu yüzden Williams Takımı’da aracında bulunan denge kontrol sistemini aracından çıkarmak zorundaydı. Bu Williams için kötü bir haberdi. Çünkü bu sistem onların 1993 sezonunda şampiyon olabilmelerini sağlayan sistemdi.

Ayrton Senna yeni takımı Williams ile test sürüşlerine başlamıştı. Ancak aracının yolu iyi kavrayamadığını, önceleri aracının ön kısmından başlayan sonraları ise aracın arkasına doğru ilerleyen bir titreşim dalgasının direksiyonu döndürmesini etkilediğini, direksiyonu döndürmesine veya döndürmek istemesine rağmen aracın düz bir şekilde yol almaya devam ettiğini teknik servisteki ve takımdaki yetkililere iletmişti. Bu kötü sonuçlar doğurabilirdi.

30 Nisan 1994 tarihinde Ayrton Senna Williams Takımı ile gerçekleştirdiği üçüncü yarışının sıralama turları için piste çıkacaktı. Roland Ratzenberger’de sıralama turuna çıkacaktı. Senna 1:21.548 ile ilk turunu tamamlamış padoka dönmüştü. Ancak geldiğinde televizyonda gördüğü manzara onu derinden yaralamıştı. Roland Ratzenberger Villeneuve virajını alamadı; neredeyse dik açıyla karşı bölümdeki beton bariyere çarptı. Aracın sürücü bölümü zarar görmemiş olsa da, çarpmanın etkisi bazal kafatası kırığına neden oldu ve Ratzenberger ağır bir şekilde yaralandı. Doktorlar Ratzenberger'e müdahale ederken sıralama turları durduruldu. Yaklaşık 25 dakika sonra mücadele yeniden başladı ancak Williams ve Benetton'un da içinde olduğu takımlar sıralamalara devam etmedi. Olayların ardından hastaneden yapılan açıklamada Ratzenberger'in kazadaki yaralanmalara bağlı olarak hayatını kaybettiği duyuruldu. 1 Mayıs 1994 tarihinde Ayrton Senna attığı tek tur ile Pole Position’dan yarışa başlamıştı. Ancak yarışın başlamasıyla birlikte motoru çalışmayan Benetton sürücüsü J.J. Lehto pist üzerinde kaldı. Arka bölümden kalkan Pedro Lamy, görüş açışı diğer araçlar tarafından kapatılınca, Lehto'nun Benetton'unu göremeyerek arkadan çarptı. Çarpışmanın etkisiyle aracın lastikleri ve gövdeden parçalar koptu. Kazanın ardından güvenlik aracı piste girdi ve 5 tur boyunca pistte kaldı. Yarışın 7. turuna gelindiğinde Ayrton Senna 306 Km/sa hızla Tamburello virajına yaklaştı. Ancak daha önce söylediği gibi direksiyonu döndüremedi ve o hızla pistten çıktı. Yaptığı son bir hamle ile hızını 218Km/sa’ye kadar düşürmeyi başarmıştı. Ancak bu kötü sonu değiştiremedi. Kazanın hemen ardından Senna'nın hareketsiz ve bir yana kaymış görüntüsü, ciddi bir yaralanma olduğunu haber veriyordu. Pist görevlilerinin acil müdahale denemeleri, helikopter görüntüleriyle tüm dünyaya yayınlanmaktaydı. Yakın çekimlerde, tedavi bölgesinde kan izleri görülmekteydi. Bu sırada Senna'nın başını hafifçe hareket ettirmesi spikerlerin dikkatini çekmiştir. Senna'nın kafasındaki gözle görülür yaralanma, sağlık ekibinde ciddi bir beyin travması şüphesi doğurdu. Kazadan 1 dakika 9 saniye sonra yarış tamamen durmuştu.

Resim

Kazadan yaklaşık 10 dakika sonra, Larrousse takımı bir hata sonucu, pilotlarından Érik Comas'a piste geri dönme onayı verdi. Halbuki yarış halen kırmızı bayraklarla durdurulmuş durumdaydı.Helikopterin kaza alanını yayınladığı sırada Comas'ın aracının sesleri pistte yankılanmaktaydı. Eurosport yorumcusu John Watson bu olayı "hayatımda gördüğüm en saçma yanlışlık" şeklinde yorumladı. Pistteki görevliler Comas'ın yoluna devam ederek, kaza bölgesindeki çalışmalara karşı bir tehdit oluşturmasını engellemek için büyük çaba sarf etti.Viraja hızla giren Comas'ın önüne geçen güvenlik ekibi aracını durdurdu.Ayrıca 1992'de Senna kaza yapan Erik Comas'a yolun ortasında aracından fırlayarak yardım etmiştir.Comas bir röportajında Senna'nın olay sırasında aracını terkedip,kendisinin aracına koşarak aracın motorunu kapattığını anlatmıştır.Ve Erik Comas, Senna eğer Erik için durmayıp aracın motorunu kapatmamış olsaydı aracın alev alıp patlayabileceğini yani Senna'nın hayatını kurtardığını anlatmıştır.

Resim
Senna Comas'ın hayatını kurtarırken

Dönemin Formula 1 güvenlik, medikal delegesi ve pistteki sağlık ekibinin başı olan, dünyaca ünlü beyin cerrahı profesör Sydney Watkins, Ayrton Senna'ya olay yerinde trakeostomi uyguladı. Watkins kaskını çıkardığında pilotun kafasının kötü durumu ve burnundan kan akışı olması endişeleri artırmıştı.

Watkins o anları şöyle anlatmıştı: “Çok kötü görünüyordu. Göz kapaklarını kaldırdığımda, beyninde çok ciddi bir hasar olduğu ortadaydı. Kokpitten çıkarıp yere yatırdık. Bir an iç çeker gibi oldu; tam bir agnostik olsam da, o an ruhunun ayrıldığını hissettim.” Brezilyalı pilotun üstünde, hastanedeki hemşireler tarafından, küçük bir Avusturya bayrağı bulunduğu söylenmişti. Gazeteciler bu durumu, Brezilyalı pilotun zafer turunda bu bayrağı sallamayı ve 42. Grand Prix galibiyeti Roland Ratzenberger'in anısına adamayı düşündüğü şeklinde yorumladı.

Senna için 5 Mayıs 1994'te Brezilya'nın São Paulo kentinde devlet töreni düzenlendi. Yaklaşık 500.000 kişi caddelerde tabutun geçişini takip etti. Senna'nın rakiplerinden Alain Prost, tabutunu taşıyanlar arasındaydı. Formula 1 çevrelerinin büyük bölümü cenazeye katılırken, Formula 1'in yönetim teşkilatı FIA'nın başkanı Max Mosley ise 7 Mayıs 1994'te Avusturya'nın Salzburg kentinde Ratzenberger için yapılan törene katıldı. 10 yıl sonraki bir basın toplantısında Mosley; “Ben onun törenine gittim çünkü herkes Senna'nın cenazesine katıldı. Oraya da birilerinin gitmesinin önemli olduğunu düşündüm.” diye açıklamıştı.

Resim

Formula 1 Kariyeri:
Resim

Ayrton Senna'yı Formula 1'in efsanesi yapan sadece yeteneği değildi. Senna'yı Senna yapan onun insana verdiği değerdi. Günümüzde Senna'nın öncülük ettiği vakıfta 50.000'den fazla Brezilyalı yoksul çocuk eğitim aldı.

Ayrton Senna anısına birçok farklı proje yapıldı. Hayatını anlatan bir çizgi filmi vardı Senna'nın:
Resim


Senna'nın kaza anı:
https://www.youtube.com/watch?v=GCZIMwtooR4

Senna'nın ölümünden bir gün önce ölen Roland Ratzenberger'in kazası:
https://www.youtube.com/watch?v=itEukKwo1nA

Senna'nın cenaze günü:
https://www.youtube.com/watch?v=3rNdf7OUL_E

M.Schumacher'in üzüntüsü:
https://www.youtube.com/watch?v=EOQjYCwgLdE


Senna'dan Bazı İnciler

"Belirli bir günde, belirli koşullar altında bir limitinizin olduğunu düşünürsünüz. Sonra bu limite ulaşmak için çalışmaya başlarsınız ve ulaşırsınız da. Ve dersiniz ki 'işte limit bu'. İşte bu limite ulaştığınız zaman bir şey olur ve limitleri biraz daha aşabilirsiniz. Düşünce gücünüzle, kararlılığınızla, iç güdülerinizle yaparsınız bunu. Mükemmel bir deneyimdir ve çok yükseklere uçarsınız."

"Kazanan bir pilotun neler hissettiğini asla anlayamazsınız çünkü kask anlaşılmaz duyguları içinde saklar."

"İkinci olan sadece ilk kaybedendir."

"Bu turda en iyiyim ve bunu size kanıtlayacağım. Bir dahaki turda da kanıtlayacağım ve ondan sonrakinde de.."

"Yarış herkes için zor şartlarda geçti ama zor benim hırsımı; hırsım da azmimi tetikliyor. Bugün bizim çocuklara yarışmayı öğrettim, bir sonraki yarış ise uçmayı öğreteceğim."

"Risksiz bir sürüş düşünemiyorum, her pilot kendini geliştirmeli. Her pilotun kendi limitleri var. Benimki ise diğerlerinin biraz üstünde."

Senna'nın Ölümünden Sonra Söylenenler

Martin Brundle

"Senna bir dahi. Dengesizliğin doğru tarafında durduğunu ama çok uçlarda gezindiğini söyleyebilirim. Her defasında bu işten paçasını çok zor sıyırıyor ve bu da beni korkutuyor."

Michael Schumacher

"94 için konuşuyorum. Yaşasaydı Senna şampiyonluğu kazanıdır. Bu şampiyonluğu ona vermek isterdim. O, bu güne kadar gelmiş geçmiş en iyi pilottu. Onun gelecekte daha neler yapabileceğini asla bilemezdik."

Bernard Dudot

"Ayrton ile çalıştığım dönem teknoloji açısından büyük farklılıklar vardı. Henüz telemetre sistemi yoktu ve kullandığımız birkaç veri toplama sistemini bugünkü sistemlerle karşılaştırmak mümkün değil. O nedenle pilotlar hem en hızlı turları atmaya çalışıyorlardı hem de pist üzerinde aracın verdiği tüm tepkileri hafızalarında tutup bize aktarmaya çalışıyorlardı. Bu açıdan değerlendirdiğimde evet, Senna inanılmaz bir pilottu. Ne sorarsanız sorun pistin her tarafını metre metre, viraj viraj cevaplardı. İnanılmaz derecede mükammeldi ve mükemmelliyetçi olmamızı beklerdi. Bazen kazandığımızda bile kendimizi rahat hissetmezdik."

Derek Warwick

"Senna bize sadece hayallerimde görebileceğimiz standartlar koydu."

Steve Machett (1990-1998 Benetton Mekanikeri)

"Imola pisti çalışanlarından biri Senna'nın kokpitinde bir Avusturya bayrağı bulmuştu. Eğer yarışı tamamlayabilseydi o bayrağı önceki gün hayatını kaybeden Roland Ratzenberger anısına dalgalandıracaktı."

Jeremy Clarkson'a göre tarihin en iyi pilotu Gilles Villeneuve'dür fakat Top Gear'ın hazırladığı Senna programında şunu fark eder:

"Villeneuve bazı yarışlarda olağanüstü sürerken, Senna ise araca her oturduğunda harika işler çıkarıyordu."

Alain Prost

"Ona karşı yarışabildiğim için kendimle gurur duyuyorum. Profesyonel olarak saygı duyduğum tek pilottur. Senna'nın onuruna bir daha asla Formula 1 aracı koltuğuna oturmayacağım."

Senna Hakkında Pek Bilinmeyen Olaylar

- 30 Nisan 1994 günü Roland Ratzenberger hayatını kaybettikten sonra o dönemde Formula 1 pist sağlık ekibinin başında olan Profesör Sid Watkins anılarında Ayrton Senna'nın ölüm haberine tepkisini anlattı.

"Ayrton yıkılmıştı ve omzumda ağladı."

"Ona, daha ne yapman lazım? Üç defa şampiyon oldun, açık farkla en hızlı sürücüsün. Hadi burada bırak ve balık tutmaya gidelim" dedim ancak onu ikna edemedim."

"Bana 'Sid, bizim kontrolümüzde olmayan şeyler var. Yarışı bırakamam, devam etmeliyim' dedi."

- İngiliz polisi Senna'yı İngiltere GP'si öncesi aşırı hızdan durdurur. Polis Senna'ya "Ne yaptığını sanıyorsun, kendini Mansell mi sanıyorsun?" der. Ancak Senna polise "Hayır, Senna." cevabını verir.

- Senna'nın birlikte en çok eğlendiği bir pilot olan Gerhard Berger'den bazı anılar dinleyelim.

"Imola'da bir hafta sonu hatırlarım. Sıralamalarda bir tur Senna, bir tur ben en hızlı zamanı yapıyorduk. Artık son lastik setine gelmişti. Pitte Senna aracından indi ve yanıma geldi ve 'Bu iş tehlikeli olmaya başladı ama sen bilirsin, benim açımdan sorun yok' dedi."

Berger - Senna arasındaki olaylar bazen eşek şakası boyutuna kadar ulaşıyordu.

- Monza'da bir helikopter yolculuğu sırasında Senna, Berger'e yeni özel yapım çantasını göstererek çantanın karbon fiberden yapıldığını ve parçalanamaz olduğunu söyler. Berger de bunu kanıtlamak için Senna'nın çantasını kaptığı gibi helikopterden aşağıya atar. Çanta daha sonra sağlam bir şekilde bulunur ancak Berger çok eğlenmiştir.

- Monza'da yaşanan bu olaydan sonra Avustralya'da bir otelde Berger Senna'nın yatağını hayvanlarla doldurur. Senna delirir ve Berger'e 'Bir saattir odamdaki 12 kurbağayı yakalamaya çalışıyorum" diye çıkışır. Berger'in Senna'ya cevabı ise 'Yılanı da buldun mu peki?' olur. Berger daha sonra yaptığı açıklamada 'Senna'nın hayvanları sevdiğini düşünüyordum, yanılmışım' der.

- Senna bu iki olayın intikamını almakta gecikmez. Berger'in otel odasının havalandırmasına en kokulu Fransız peynirlerini koyarak ona yaptıklarının karşılıksız kalmayacağını gösterir.

- Japonya'da gerçekleşen bir diğer olayda ise Senna ve arkadaşı Gugelmini, Berger'in ayakkabılarını traş kremiyle doldurur. Berger o akşam smokinin altına spor ayakkabılarını giyerek bir yemeğe katılmak zorunda kalır.

--------------
En son Emin Babaoglu tarafından 01 May 2020, 14:42 tarihinde düzenlendi, toplamda 2 kere düzenlendi.
Sebep: guncelleme
Resim
Kullanıcı avatarı
EmreDFace
Mesajlar: 327
Kayıt: 20 Mar 2016, 11:25
Ad: Emre
Konum: Kocaeli
Has thanked: 18 time
Been thanked: 110 time
Yaş: 40

Re: Ölümünün 22. Yıldönümünde Saygıyla Anıyoruz

Mesaj gönderen EmreDFace »

Kendine has bir sürüş tekniği olan ve gerçektende adam gibi adam.
Kullanıcı avatarı
Boundless
Forum Yöneticisi
Mesajlar: 1574
Kayıt: 16 Mar 2016, 17:56
Ad: Engin
Konum: istanbul
Has thanked: 631 time
Been thanked: 685 time
Yaş: 44
İletişim:

Re: Ölümünün 22. Yıldönümünde Saygıyla Anıyoruz

Mesaj gönderen Boundless »

Güzel paylaşım olmuş eline sağlık. Yarışı izlerken çok şaşırmıştım adam sanki ölmezmiş gibi geliyodu
Kullanıcı avatarı
Emin Babaoglu
Moderatör
Mesajlar: 701
Kayıt: 16 Mar 2016, 13:33
Ad: Rustoocas
Konum: İstanbul
Has thanked: 195 time
Been thanked: 295 time
Yaş: 35
İletişim:

Re: Ölümünün 23. Yıldönümünde Saygıyla Anıyoruz

Mesaj gönderen Emin Babaoglu »

Merhaba arkadaşlar, konu başlığı bu yıla uyarlanmıştır. İçeriğin geniş olduğunu düşündüğüm için bir değişiklik yapılmamıştır. Değerli yorumlarınızı bekliyorum.

Senna'yı anmaya bu yıl da devam ediyoruz.
Resim
Kullanıcı avatarı
MUE
Süper Moderatör
Mesajlar: 850
Kayıt: 15 Mar 2016, 14:35
Ad: Mehmet Uğur
Has thanked: 690 time
Been thanked: 292 time
Yaş: 27
İletişim:

Re: Ölümünün 23. Yıldönümünde Saygıyla Anıyoruz

Mesaj gönderen MUE »

Adını duyunca, tüylerimin diken diken olduğu pilotlardan biri. Belgeselini, ara ara açar izlerim. Aynı şekilde, Niki Lauda'yı da bir o kadar severim.
Yazı için teşekkürler.
Önceden tahmin edebildiğiniz ve edemediğiniz şeyler vardır. O tahmin edemediğiniz en tehlikeli şeylerdir.
Never Ever Stop Dreaming
/MEHMETUGURE

Kullanıcı avatarı
Emin Babaoglu
Moderatör
Mesajlar: 701
Kayıt: 16 Mar 2016, 13:33
Ad: Rustoocas
Konum: İstanbul
Has thanked: 195 time
Been thanked: 295 time
Yaş: 35
İletişim:

Re: Ölümünün 26. Yıldönümünde Saygıyla Anıyoruz

Mesaj gönderen Emin Babaoglu »

Belki de Brezilya'lı yarışçıların en büyük ilham kaynağı kendisi:

https://www.youtube.com/watch?v=FUADzkUSDq0
Resim
Cevapla

“Sohbet & Geyik” sayfasına dön